Oplevelses- og læringsrum i naturen og på institutionen
Institutionstype: Specialtilbud for børn/unge med udviklingshæmning
Målgruppe: Børn-Unge med kognitive funktionsnedsættelser.
Antal deltagere: 6–8 (kan variere meget afhængigt af borgerens funktionsniveau og sociale rummelighed)
Indledning og formål
Forløbet er udviklet til en målgruppe af børn/unge med udviklingshæmninger, som profiterer af et konkret, visuelt og sanseligt læringsmiljø. Det pædagogiske fokus på bostedet, hvor forløbet er forankret, er at bibeholde og videreudvikle de unges eksisterende kompetencer – med særlig vægt på sansebaserede oplevelser og ny viden i hverdagsnære kontekster.
Formålet med forløbet er at styrke de unges sanselige oplevelser og skabe læring gennem konkrete, visuelle og håndgribelige aktiviteter i naturen. Vi ønsker at give de unge mulighed for at udforske naturen i et trygt og struktureret læringsmiljø, hvor de kan sanse, mærke og skabe forbindelser mellem deres oplevelser og verden omkring dem. Her bliver det pædagogiske arbejde med naturens æstetik og variation centralt, da det inviterer til nysgerrighed, fordybelse og deltagelse på egne præmisser.
Vi arbejder ud fra en forståelse af, at læring opstår i samspillet mellem barnet og den voksne, og at konkrete og sanselige erfaringer er særligt vigtige for denne målgruppe. Ved at bruge natur rammer som redskab bliver de unges oplevelser og observationer forankret i noget fysisk og visuelt, som kan hjælpe dem med at huske, forstå og formidle deres møder med naturen.
Aktiviteten tager desuden teoretisk afsæt i den kulturhistoriske læringstænkning, særligt inspireret af Lev Vygotskys begreb om den nærmeste udviklingszone. Her er pædagogens rolle at stille sig til rådighed med støtte og viden, så barnet – eller den unge – kan gøre noget i dag med hjælp, som vedkommende i morgen kan gøre selv. Som Vygotsky udtrykker det: “Det, som et barn i dag kan gøre med hjælp fra en voksen, kan det i morgen gøre på egen hånd” (Vygotsky, 1933, citeret i Lindqvist, 2004, s. 278; gengivet i Ejbye-Ernst, 2015, s. 40). Dette understøtter vores pædagogiske tilgang, hvor samspil, guidning og fælles faglige undren skaber fundamentet for læring og udvikling.
Aktiviteten – Natur Rammer
Formål:
Skabe visuel og konkret struktur omkring sanselige naturoplevelser
Støtte begrebsudvikling gennem dialog og guidning
Fastholde og bearbejde nye indtryk gennem æstetisk udtryk
Materialer:
Fire grene pr. barn
Snor til samling
Klar plast (fx lamineringsark)
Naturmaterialer: blade, blomster, mos, små planter.
Billedkort, piktogrammer, tablet/kamera. (til visuel guiding)
Saks
Praktisk gennemførelse (2–3 dage)
Dag 1 – Ud i naturen
Visuel introduktion med dagsplan og formål
Fælles gåtur i nærområdet med fokus på forårstegn
Sansebaserede opgaver: Hvad ser vi? Hvad føles blødt? Hvad lugter vi?
Fotodokumentation af fund og oplevelser
Faglig begrundelse: Den sanselige tilgang styrker de unges nærvær og deltagelse, og skaber kobling mellem kropslige erfaringer og sproglig udvikling. Gennem pædagogens guidende rolle skabes trygge rammer og en fælles opmærksomhed om naturens detaljer (Vygotsky, 1933; Ejbye-Ernst, 2015).
Dag 2 – Byg din ramme
Samling af naturrammer med støtte fra pædagoger
Naturfund placeres i gennemsigtig plast og navngives
Dialogbaseret begrebsudvikling: “Hvad hedder det her blad?” – “Hvad tror du, det vokser på?”
Hver deltager vælger og navngiver sin ramme
Faglig begrundelse: Gennem kombinationen af æstetisk skabelse og sproglig interaktion bearbejdes og fastholdes ny viden. Det skaber mulighed for, at den unge bevæger sig fra afhængighed til mestring (Vygotsky, 1933).
Dag 3 – Fælles udstilling og fortælling
Rammerne hænges op i fællesarealer med navneskilte
Billedstøttet samtale om processen: “Hvad lavede vi?”, “Hvad var sjovt?”
Brug af foto og små film til at støtte deres hukommelse og refleksion
Kære Gruppe 6
SvarSletTak for jeres fælles opgave omkring casen omkring forløb med fokus på oplevelses- og læringsrum i naturen. Fin inddragelse af citater fra grundbogen. Vi kunne ønske os en lidt mere konkret beskrivelse af jeres målgruppe: Børn-Unge med kognitive funktionsnedsættelser (ganske kort alder og funktionsnedsættelse - se evt. https://bollebanden.blogspot.com/2025/05/jord-til-bord-forlb-tina-marianne.html).
Når vi taler om forløb, må I meget tænke at det er noget der strækker over tid og rummer muligheder for at kunne genbesøge det målgruppen bliver optagede af flere gange. Måske ligger det I jeres genkaldelse og brug af film - hvilket er fint.
Kan processen rammerne understøtte det med at arbejde med et naturfagligt perspektiv på planter i børnenes / de unges nærmiljø? I hvilken naturtype går jeres tur med målgruppen? (hvor har I selv samlet jeres planter?) Vi kan anbefale at planterne tørres under pres, inden de lamineres, da de ellers kan rådne inde i plastikken.
Hvordan ser det visuelle stilladseringsmateriale (piktogrammer) I tænker at anvende til forløbet ud? (hvis I lavet materialet, vil dette kunne blive en del af jeres materiale ifm. prøven).
Hvordan tænker dette med målgruppen " Dialogbaseret begrebsudvikling: “Hvad hedder det her blad?” – “Hvad tror du, det vokser på?”" - fold gerne mere ud og underbyg dette med didaktiske overvejelser - er målet at målgruppen lærer planternes navne at kende? Hvis ja, er det lettere at bestemme planter, inden man plukker dem (så man kan se resten at plantes størrelse, form mm.). Læs gerne om produktive spørgsmål i grundbogen s. 197 - hvordan kan man stille åbne spørgsmål, der inviterer til fælles undersøgelser?
Super med etiket på indlæg, så vi nemt kan finde det, tak.
Venlige hilsner
Christoffer & Ida