Jord-til-bord forløb
Rammesættelse af case:
Fokus er på inddragelse, naturfaglig erkendelse, vidensformer og naturfaglige kompetencer.
Formål med forløbet
At give de unge en oplevelse og forståelse af, hvordan mad bliver til – fra jord til bord – og at styrke deres naturfaglige viden og kompetencer gennem aktiv deltagelse og medbestemmelse.
Overordnede didaktiske overvejelser (rammesætning)
Målgruppe: Unge med udviklingshæmning – behov for konkret, visuelt og sanseligt læringsmiljø.
Varighed: 8-10 uger, med 1-2 ugentlige sessioner.
Læringsprincipper:
Konkret erfaring og sanselighed
Medbestemmelse og valgmuligheder
Gentagelse og struktur
Visualisering (piktogrammer, billeder, plancher)
Meningsfulde aktiviteter med tydelig begyndelse og afslutning
Eksempel på forløbsstruktur i faser
Inddragelse af de fem vidensformer
Katalog viden: Den faglige viden, børnene selv har om for eksempel planter, dyr osv.
Analog viden: Overført viden, hvor naturen bruges sombillede eller metafor (fx et træ som symbol på liv).
Dialogisk viden: Viden skabt i samspil og samtale med børn og naturen.
Kropslig viden: Erfaringer gennem kroppen, fx at så planter, vande og mærke i naturen.
Phronesis: Erfaring og vurdering af, hvad der er klogt og rigtigt at gøre i bestemte situationer, at være reflekterende.
Naturfaglige kompetencer
Håndtering af Otto og Mias input
Otto vil dyrke æbler → Undersøge sammen, at æbler tager flere år – men måske plante et lille æbletræ og tale om fremtid.
Mia vil dyrke frikadeller → Tage det alvorligt og bruge det som anledning til at snakke om hvor kød kommer fra, og så måske dyrke krydderurter til frikadeller (f.eks. persille).
Materialer og ressourcer
Haveredskaber, frø, jord
Visuelle støtter (piktogrammer, billeder)
Kamera til dokumentation
Køkkenfaciliteter til madlavning
Eventuelt samarbejde med lokal planteskole eller landmand
LOGBOG: Refleksion: Kropslig vidensform og naturvidenskabelige kompetencer
I arbejdet med unge med udviklingshæmning er det afgørende at tænke læring som noget, der sker med hele kroppen, ikke kun gennem sproglig eller teoretisk formidling. Her kommer den kropslige vidensform i spil, som en vigtig tilgang til læring.
Kropslig vidensform
Den kropslige vidensform handler om at lære gennem bevægelse, sanser og handling – at mærke, føle, gøre og erfare med kroppen. I vores "jord-til-bord"-forløb får deltagerne mulighed for at:
Så frø med hænderne og mærke jorden,
Bevæge sig i haven, hente vand og vande planterne,
Lugte og smage urter og grøntsager, de selv har dyrket,
Og mærke forandringer i naturen – fx jordens temperatur, fugtighed eller planternes tekstur.
Disse kropslige erfaringer forankrer viden dybere hos deltagerne og skaber en konkret forståelse af abstrakte begreber som vækst, forandring og naturens kredsløb. Kropslig viden er derfor ikke blot et supplement til anden læring – den er ofte en forudsætning for, at læring overhovedet finder sted hos denne målgruppe.
Understøttede naturvidenskabelige kompetencer
Vores forløb er bygget op, så flere af de centrale naturvidenskabelige kompetencer bliver understøttet på et niveau, der er tilpasset målgruppens forudsætninger:
Undersøgelseskompetence
Deltagerne arbejder undersøgende, når de observerer planters udvikling, sammenligner væksthastigheder og reflekterer over, hvad planterne har brug for. Det kan fx være: "Hvad sker der, hvis vi glemmer at vande i to dage?"Modelleringskompetence
Gennem brug af enkle skemaer, piktogrammer og vækstdiagrammer bliver deltagerne introduceret til, hvordan man visuelt kan modellere naturens processer. Det kan fx være en tegnet livscyklus for en gulerod.Kommunikationskompetence
Når deltagerne fortæller om, hvad de har lavet, fx ved at vise billeder, lave plancher eller beskrive smagen af det, de har høstet, udvikler de deres evne til at kommunikere naturfagligt indhold, i det omfang de kan.Perspektiveringskompetence
Deltagerne får mulighed for at koble deres egne erfaringer fra haven til hverdagsoplevelser – fx hvad mad koster i butikken, eller hvorfor noget ikke kan dyrkes i Danmark. Her åbner vi for forståelse af sammenhænge mellem natur, produktion og samfund.
Kære gruppe 6
SvarSletEn meget overskuelig opgave. Fint med en mere tydelig afgrænset målgruppe (ift. mit natursted 2 fællesopgaven). God overvejelser omkring hvordan I håndterer de in puts de unge kommer med.
Tænker I at der opbygges katalog viden gennem projektet, når I kigger på forskellige frø, æblesorter eller krydderurter til frikadellerne - måske med afsæt i den kropslige viden, som I meget fint redegør for?
Super, at I har koblet de understøttende naturvidenskabelige kompetencer sammen med konkrete eksempler i jeres forløb.
Det bliver spændende at se hvilke materialiteter I laver for at understøtte jeres forløb :-)
Venlige hilsner
Christoffer & Ida